Korelacija i regresija su svuda oko nas… ne samo u poslu i statistici

Možda volite da pijete pivo, a svakako znate nekoga ko uživa u njemu. Primetili ste i da se, nekako prirodno, pivo više konzumira leti, kada su visoke temperature.

Hm, izgleda da smo lako zaključili da se pivo više pije kad je visoka temperatura. U stvari, jasno je i da postoji veza izmedju spoljašnje temperature i prodaje piva… i reklo bi se da je ta veza jaka.

Zanimljivo, imamo dva zaključka- prodaja piva je u jakoj vezi sa spoljašnom temperaturom, i što je viša temperatura, veća je i prodaja piva.

Sad kad to znamo, bilo bi nam zanimljivo i korisno kada bismo znali kolika će prodaja piva biti pri određenoj temperaturi. Hm, zamislite da imate diskont pića ili prodavnicu, i možete da znate kolika će prodaja piva biti sutra, samo tako što gledate vremensku prognozu i znate kolika će biti temperatura. Sjajno.

ga

Sve je to i stvarno moguće, i to vrlo konkretno, matematičko-statističkim metodama.

Da li postoji veza između dve veličine, i koliko je ona jaka, utvrđuje se korelacijom. Vrednosti koeficijenta korelacije kreću se u intervalu od -1 do +1. Apsolutne vrednosti veće od 0,7, bez obzira da li je pozitivan ili negativan, pokazuju da je u pitanju jaka međuzavisnost. Sa druge strane, ukoliko je koeficijent korelacije pozitivan, zavisnost je direktna (kad jedna raste, raste i druga, i obratno); a, ukoliko je koeficijent korelacije negativan, zavisnost je obrnuta (kad jedna raste, druga opada, i obratno).

Iz odgovarajućih podataka, može se doći do jednačine koja povezuje dve veličine, i tu mogućnost nam pruža regresija, takozvanom metodom najmanjih kvadrata.

fd

Vrlo moćno. Sve to se može primeniti kod pojava u poslovanju. Opšti cilj poslovanja jeste ostvarivanje profita, i to maksimalno mogućeg. Kao što je poznato, profit predstavlja razliku prihoda i troškova. Jasno, postoje dva načina za povećanje profita: povećati prihode ili smanjiti troškove. Često su uslovi tržišta takvi da nije moguće značajno povećati prihode u kratkom vremenu, ali se zato može uticati na troškove poslovanja.

Eto prve prave prilike za unapređenje. Potrebno je samo da imamo odgovarajuće podatke o određenim veličinama, i pomoću njih možemo doći do mesta nastanka troška, odnosno znati koliko ćemo smanjiti troškove ukoliko utičemo na uzrok nastanka suvišnog troška. Neminovno, biće unapređeno stalno funkcionisanje poslovnog sistema, i omogućeno efikasnije poslovanje.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s